СПИСОК РЕКОМЕНДУЕМОЙ ЛИТЕРАТУРЫ

ПО ПРОБЛЕМЕ РАННЕГО ДЕТСКОГО АУТИЗМА

Баенская Е. Р. Особенности раннего аффективного развития аутичного ребенка в возрасте от 0 до 1,5 лет // Дефектология. — 1995. — № 5. — С. 76-83.

Башина В. М. Ранний детский аутизм // Исцеление. — М., 1993. — С. 154-165.

Башина В.М. Ранняя детская шизофрения. — М., 1980.

Веденина М. Ю. Использование поведенческой терапии аутичных детей для формирования навыков бытовой адаптации. Сообщение I // Дефектология. — 1997. — № 2. — С. 31-40.

Веденина М. Ю., Окунева О. Н. Использование поведенческой терапии аутичных детей для формирования навыков бытовой адаптации. Сообщение II // Дефектология. — 1997. — № 3. — С. 15-20.

Вроно М.Ш. Шизофрения у детей и подростков. — М., 1971.

Выготский Л.С. Проблемы развития психики // Он же. Собр. соч.: В 6 т. Т. 5. - М., 1983.

Выготский Л.С. Вопросы детской (возрастной) психологии // Он же. Собр. соч.: В б т. Т. 4. — М., 1983.

Жукова Н.С., Мастюкова Е.М., Филичева Т.Б. Преодоление общего недоразвития речи у дошкольников. — М., 1990.

Жукова Н.С., Мастюкова Е.М. Если Ваш ребенок отстает в развитии. — М., 1993.

Журба Л.Т., Мастюкова Е.М., Нарушения психомоторного развития детей первого года жизни. — М., 1981.

Запорожец А.В. Развитие мышления // Психология детей дошкольного возраста. — М., 1964.

Запорожец А.В. Воспитание эмоций и чувств у дошкольников // Эмоциональное развитие дошкольников. — М., 1985.

Запорожец А.В., Лисина М.Н. Развитие общения у дошкольников. — М., 1974.

Захаров А.И. Неврозы у детей и подростков. — М., 1988.

Каган В.Е. Аутизм у детей. — Л., 1981.

Лебединская К.С., Никольская О.С. Вопросы дифференциальной диагностики раннего детского аутизма // Диагностика и коррекция аномалий психического развития у детей. — М., 1988.

Лебединская К.С., Никольская О.С. и др. Дети с нарушениями общения. - М.: Просвещение, 1989

Лебединская К. С. Медикаментозная терапия раннего детского аутизма // Дефектология. — 1994. — № 2. — С. 3-8.

Лебединская К. С., Никольская О. С. Дефектологические проблемы раннего детского аутизма. Сообщение I // Дефектология. — 1987. — № 6. — С. 10-16.

Лебединская К. С., Никольская О. С. Дефектологические проблемы раннего детского аутизма... Сообщение II // Дефектология. — 1988. — № 2. — С. 10-15.

Лебединский В.В. Нарушение психического развития у детей. — М., 1985.

Лебединский В.В., Никольская О.С., Баенская Е.Р., ЛиблингМ.М. Эмоциональные нарушения в детском возрасте и их коррекция. — М., 1990.

Либлинг М. М. Холдинг-терапия как форма психологическойи помощи семье, имеющей аутичного ребенка // Дефектология. — 1996. — № 3. — С. 56-66.

Марковская И.Ф., Лебединский В.В., Лебединская К.С. Прогностическое значение нарушения высших корковых функций у детей с задержкой психического развития. Нейропсихологические исследования в неврологии, нейрохирургии и психиатрии. - Л., 1981.

Мастюкова Е.М. Ребенок с отклонениями в развитии. — М., 1992.

Мастюкова Е.М. Лечебная педагогика. Ранний и дошкольный возраст. - М., 1997.

Морозов С.А., Морозова Т.И. Мир за стеклянной стеной.// Материнство. - 1997. - № № 1 - 6, 9.

Никольская О.С., Баенская Е.Р., Либлинг М.М. Аутичный ребенок. Пути помощи. - М., 1997

Парк К. Социальное развитие аутиста: глазами родителя // Московский психотерапевтический журнал. - 1994. - № 3. -С. 65-95.

Ранний детский аутизм / Под ред. Т.А.Власовой, В.ВЛебединского, К.С.Лебединской. — М., 1981.

Никольская О. С. Проблемы обучения аутичных детей // Дефектология. — 1995. — № 2. — С. 8-17.

Семенович А.В. Межполушарная организация психических процессов у левшей. — М., 1991.

Сухарева Т.Е. Лекции по психиатрии детского возраста Т. 3. — М., 1965.

Теория и практика коррекционного обучения дошкольников с речевыми нарушениями. — М., 1991.

Ульянова Р.К. Дошкольное воспитание аномальных детей. Коррекция двигательных нарушений у детей дошкольного возраста с ранним детским аутизмом // Дефектология. - 1988. - № 4. - с. 66-70.

Ульянова Р.К. Проблемы коррекционной работы с аутичными детьми // газета "Педагогический поиск" , № 9, 1999 г.

Хейссерман Э. Потенциальные возможности психического развития нормального и аномального ребенка. — М., 1964.

Эмоциональные нарушения в детском возрасте и их коррекция / Лебединский В. В., Никольская О. С., Баенская Е. Р., Либлинг М. М. — М.: Изд-во МГУ, 1990. —

 

Aarons M., Gittens Т. The handbook of autism. - L&NY, 1994

Autism: a reappraisal of concepts and treatment / Eds: M. Rutter, E. Schopler. — New York etc.: Plenum Press, 1978. — 506 p.

Behavioral issues in autism / Eds: E. Schopler, G. B. Mesibov. — New York etc.: Plenum Press, 1994. — 295 p.

Classic reading in autism / Ed.: Anne M. Donnellan. — New York etc.: Teachers College (Colambia University), 1985. — 440 p.

Communication problems in autism / Eds: E. Schopler, G. B. Mesibov. — New York etc.: Plenum Press, 1985. — 333 p.

Diagnosis and assessment in autism / Eds: E. Schopler, G. B. Mesibov. — New York etc.: Plenum Press, 1988. — 327 p.

Early childhood autism / Ed.: L. Wing. — 2-nd ed. — Oxford:

Pergamon Press, 1976. — 342 p.

Frith U. Autism: explaining the enigma. — Oxford: Blackwell, 1989.

Gillberg С., Peeters Т. Autism. Medical and educational aspects. -Antwerpen&Goteborg, 1995

 

Preschool issues гп autism / Eds: E. Schopler, M. E. Van Bourgon-dien, M. M. Bristol. — New York etc.: Plenum Press, 1993.

— 276 p.

Social behavior in autism / Eds: E. Schopler, G. B. Mesibov. — New York etc.: Plenum Press, 1986. — 382 p.

Welch M. Holding-Time. — New York (NY): Salmon and Shuster, 1988. — 254 p.

 

 

 

 

 

 

American Psychiatric Association (1987). Diagnostic and statistical manual of mental disorders, (3rd edition-revised). Washington DC: Author.

Anderson, R.S., Avery, d.L., DiPietro, E.K., Edwards, G.L. & Christian, W.P. (1987). Intensive home-based early intervent ion with autistic children, Education and Treatment of Children, 4, 352-366.

Baer, D.M. (1993). Quasi-random assignment can be as convincing as random assigment. American Journal on Mental Retardation, 97, 373-374.

Birnbrauer, J.S. & Leach, D.J. (1993). The Murdoch early intervention program after 2 years. Behavior Change, 10, 63-74.

Dawson, G. & Castelloe, P. (1992) Autism. Dans C.E. Walker & M.C. Roberts. (Eds.) Handbook of clinical psycholo
gy, 2nd edition, 375-397.

Forget, J. (1992). Dictionnaire encyclopйdique des sciences du comportement. Document de travail.

Foxx, R. (1993). Sapid effects awaiting independent replication. American Journal on Mental Retardation, 97, 375-376.

Freeman,
B.J. (1976). Evaluating autistic children. Journal of Pediatric Psychology, 1, 18-21.

Freeman, B.J., Ritvo, E.R., Needleman, R. & Yokota, A. (1985). The stability of cognitive and behavioral parameters in autism: A 5-year study. Journal of the American Academy of Child Psychiatry, 24, 290-311.

Gallagher, J.J., & Ramey, C.T. (1987). The malleability of children. Baltimore: Paul H. Brookes.

Kazdin, A.E. (1993). Replication and extension of behaviral treatment of autistic disorder. American Journal on Mental
Retardation, 97, 379-380.

Klevstrand, M. (1992). Intensive early intervention in Public Preschools and Kindergartens. Paper presented at the 18th Convention of the Association for Behavior Analysis, May 24-28, San Francisco.

Labbй, Y., et Marchand, A.
(1987). Modification du comportement et retard mental. Brossard : Behaviora.

Lovaas, I.O. (1969). Considerations in the development of a behaviral treatment program for psychotic children. Dans D.W. Churchill, G.D. Alpern & M.K. DeMyer. (Eds.) Infantile autism. Charles C Thomas Publisher. Springfield, U.S.A. p. 125-143.

Lovaas, I.O. (1978). Parents as therapist. Dans M. Rutter & E. Schopler (Eds.) Autism: a reappraisal of concepts and treatment. Plenum Press, New York. p. 369-378.

Lovaas, I.O. (1987). Behavioral treatment and normal educational and intellectual functionning in young autistic children. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 55, 3-9.

Lovaas, I.O., Freitag, G., Gold, V.J. & Kassorla, I.C. (1965a). Recording apparatus and procedure for observation of behaviors of children in free play settings. Journal of Experimental Child Psychology, 2, 108-120.

Lovaas, I.O., Freitas, L., Nelson, K. & Whalen, C. (1967). The establishment of imitation ans its use for the development of complex behavior in schizophrenic children, Behavior Research and Therapy, 5, 171-181.

Lovaas, O.I., Koegel, R., Simmons, J.Q., Long, J.S. (1973). Some generalization and follow-up measures on autistic children in behavior therapy. Journal of Applied Behavior Analysis, 6, 131-166.

Lovaas, I.O. & Smith, T. (1989). A comprehensive behaviral theory of autistic children: paradigm for research and treatment. Journal of Behavioral Therapy and Experimental Psychiatry. 20, 17-29.

Lovaas, I.O., Smith, T. & McEachin, J. (1989). Clarifying comments on the Young Autism Study: Reply to Schopler, Short, and Mesibov. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 57, 165-167.

McEachin, J.J., Smith, T. & Lovaas, I.O. (1993). Long-term outcome for children with autism who received early intensive behavioral interventions. American Journal of Mental Retardation , 97, 359-372.

Mesibov, G.B. (1993). Treatment outcome is encouraging. American Journal of Mental Retardation , 97, 379-380.

Mundy, P. (1993). Normal versus high-functionning status in children with autism. American Journal of Mental Retardation , 97, 381-384.

Newsom, C., & Rincover, A. (1989). Autism. In E.J. Mash & R.A. Barkley (Eds). Treatment of Childhood Disorders, pp.286-346. New York: The Guilford Press.

Organisation
mondiale de la santй. (1993). Classification internationale des maladies. Dixiиme rйvision. Chapitre V (F): Troubles mentaux et troubles du comportement. Traduction de C.B. Pull.
Masson, Paris.

Patterson, G.R. (1982). A Social Learning approach. Vol. 3
: Coercicive family process. Catalia Publishing Company.

Reynell, J.K. (1987). Reynell developmental language scales. Windsor, England: Nfer-Nelson.

Rutter, M. (1985). The treatment of autistic children. Journal of Child Psychology and Psychiatry,
26, 193-214.

Schopler, E., Short, A. & Mesibov, G.B. (1989). Relation of behavioral treatment to "normal functionning": Comment on Lovaas. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 57, 162-164.

Simmeonnson, R.J., Olley, J.G. & Rosenthal, S.L. (1987). Early intervention for children with autism. In M.J. Guralnick & F.C. Bennett (Eds.), The effectiveness of early intervention for at-risk and handicapped children, pp. 275-296. Orlando, FL: Academic Press.

Skinner, B.F. (1957). Science and human behavior. The Free Press, Macmillan Publishing Co., Inc. New York.

Smith, T., Eikeseth, S., Lovaas, I.O. (1993). Outcome of intensive early intervention for autistic and autistic-like children with severe mental retardation. Paper presented at the 19th Convention of the Association for Behavior Analysis, May 27-30, Chicago.

Smith, T., McEachin, J.J. & Lovaas, I.O. (1993). Comments on replication and evaluation of outcome. American Journal of Mental Retardation , 97, 385-391.

Sparrow, S., Balla, D., & Cicchetti, D. (1984). Vineland Adaptive Behavior Scales. Circle Pines, MN: American Guidance Service, Inc.

Stutsman, R. (1948). Merrill-Palmer scale of mental tests. Los Angeles: Western Psychological Services.

Weschler, D. (1989). Weschler Preschool and primary scale of intelligence revised. San Antonio, TX: The psychological Corporation.

White, O., Edgar, E., Haring, N.G., Afflick, J., & Hayden, A. (1978). Uniform Performance Assessment system: Birth-6 years level. Seattle, WA: College of Education, University of Washington.

Wirt, R.D., Lachar, D., Klinedinst, J.K. & Seat, P.D. (1977). Multidimensional descriptions of child personnality: A manual for the Personnality Inventory for Children. Los Angeles: Western Psychological Services.

 

Beaugerie-Perrot, A., et Lelord, G. (1991). Intйgration scolaire et autisme. France : Presses Universitaires de France.

Callias, M. (1978). Les mйthodes et les objectifs de l'йducation. In M. Rutter et E. Schopler (Eds.), L'autisme une rййvaluation des concepts et du traitement.
Paris : Presses Universitaires de France. pp. 560-575.

Chastenet, C. (1990). L'intйgration sociale et scolaire des enfants et adolescents autistiques. In P. Messerschmitt (Ed.), Clinique des syndrфmes autistiques. Paris : Maloine. pp. 121-132.

Coleman, M
., et Gillberg, C. (1986) Biologie des syndrфmes d'autisme. St-Hyacinthe : Edisem.

Creak, M. (1963). Childhood psychosis : A review of 100 cases. British Journal of Psychiatry, 109, 84-89.

Debot-Sevrin, M., R. (1984). Autisme infantile prйcoce. In : Font
aine, O., Cottraux, J., Ladouceur, R. (Йds.). Cliniques de thйrapie comportementale. Montrйal : Йditions Йtudes Vivantes.

DeMyer, M. K., Barton, S., De myer, W. E., Norton, J. A., Allen, J., et Steele, R. (1973). Prognosis in autism : A follow-up study.
Journal of Autism and childhood Schizophrenia, 3, 199-246.

Donais, S. (1991). L'йtude des instruments d'йvaluation comportementale de l'autisme. Science et Comportement, 21(2), 103-125.

Kratochwill, T. R., et Morris, R. J. (1991). The practice of child t
herapy. Second Editions, New-York : Pergamon Press.

Lachance, T. (mars-avril, 1994). TEACCH : une approche efficace pour l'йducation des enfants autistes. Vie pйdagogique, 88, 10-11.
Lansing M. D., et Schopler, E. (1991). L'йducation individualisйe : une
йcole publique pilote. In : Michael Rutter et Eric Schopler (Йds.), L'autisme une rййvaluation des concepts et du traitement. Paris : Presses Universitaires de France. pp. 542-560.

Leblanc, R., et Pagй, J. (1983). Autisme infantile prйcoce. In : Rondal,
J., A. (Ed.). Troubles du langage : diagnostic et rййducation. Bruxelles : Pierre Margada йditeur.

Leroux, G. Normand, B., Neveu, M., Turcotte, S., Bossй, R., Cloutier, M. & Gagnon, L. (1992). Projet classe autisme 1991-1992. Document de travail. CЙCM

L
otter, V. (1978). Follow-up studies. In M. Rutter et E. Schopler (Eds.). Autism : A reappraisal of concepts and treatment. New-York : Plenum. pp. 590-613

Marcus, L. M., Lansing, M., Andrew, C., et Schopler, E. (1978). Improvement of teaching effectiveness in parents of autistics children. Journal of the American Academy of Child Psychiatry, 17, 625-639.

Marcus, L. M., McHale, S. M., Olley, J. G., et Simeonsson, R. J. (1980). A piagetian approach to investigating educational skills of autistic children. In P. Mittler (Ed.), Frontiers of Knowledge in Mental Retardation. vol. 1 Social, Educational, and Behavioral Aspects. Baltimore : University Park Press. pp. 91-100.

Marcus, L., M., et Schopler, E. (1989). Parents as co-therapists with autistic children. In C. E. Schaefer, J. M. Briesmeister (Eds.). Handbook of Parent Training. New-York : John Wiley & Sons. pp 337-360.

Mesibov, G. B., Schopler, E., et Caison, W. (1989). The Adolescent and Adult Psychoeducational Profile : Assessment of adolescent and adults with severe developmental handicaps. Journal of Autism and Developmental Disorders, 19 (1), 33-40.

Mittler, P., Gillies, S., et Juckes, E. (1966). Prognosis in psychotic children : Report of a follow-up study. Journal of Mental Deficiency Research, 10, 73-83.
Olley, J. G. (1986). The TEACCH curriculum for teaching social behavior to children with autism. In E. Schopler et G. B. Mesibov (Eds.), Social Behavior in Autism. (pp. 351-373). New-York : Plenum Press.

Parquet, PH. J., Bursztejn, C., et Golse, B.
(1989). Soigner, йduquer l'enfant autiste ? Paris : Masson.

Reichler, R. J., et Schopler, E. (1976). Developmental Therapy : A program model for providing individual services in the community. In E. Schopler et R. J. Reichler (Eds.), Psychopathology and
Child Development. New-York : Plenum Press.

Rosenberger, J. (1990). Vivre а "Notre Йcole". In P. Messerschmitt (Ed.), Clinique des syndrфmes autistiques. Paris : Maloine pp. 104-120.

Rutter, M. (1970). Autistic children : Infancy to adulthood. Seminars i
n Psychiatry, 2, 435-450.

Rutter, M. (1978). Diagnostic and definition of childhood autism. Journal of Autism and Childhood Schizophrenia, 8 139-161.

Rutter, M. (1985). The treatment of autistic children. Journal of Children Psychology and Psychiatry 26 193-214.

Rutter, M., Greenfield, D., et Lockyear, L. (1967). A five to fifteen year follow-up of infantile psychosis. II. Social and behavioral outcome. British Journal of Psychiatry, 4, 17-22.

Schopler, E. (1987). Specific and nonspecific factors in the
effectiveness of a treatment system. American Psychologist, 42 (4), 376-383.

Schopler, E. (1989). Traitement pйdagogique de l'autisme fondй sur les rйsultats de la recherche empirique. In G. Lelord, J.P. Muh, M. Petit, D. Sauvage, (Йds.). Autisme et tro
ubles du dйveloppement global de l'enfant. Paris : Expansion Scientifique Franзaise. pp. 160-171
Schopler, E., Brehm, S. S., Kinsbourne, M., et Reichler, R. J. (1971). Effect of Treatment Structure on Development in Autistic Children. Archive General of Ps
ychiatry, 24 415-421.

Schopler, E., Mesibov, G. B., et Baker, A. (1982). Evaluation of Treatment for Autistic Children and Thein Parents. Journal of the American Academy of Child Psychiatry 21 262-267.

chopler, E., Mesibov, G. B., DeVellis, R. F., et Short, A. (1981). Treatment outcome for autistic children and theirs families. In P. Mittler (Ed.), Frontiers of Knowledge in Mental Retardation. vol. 1 Social, Educational, and Behavioral Aspects. Baltimore : University Park Press pp. 293-301.

Schopler, E., Mesibov, G. B., Shigley, R. H., et Bashford, A. (1984). Helping autistic children trhough their parents. The TEACCH model. In E. Schopler et G. B. Mesibov (Eds.), The Effects of Autism on the Family. New-York : Plenum. pp 65-81.

Schopler, E., et Olley, J. G. (1980). Public School programming for Autistic Children. Exceptional Children, 46 (6), 461-463.

Schopler, E., et Olley, J., G. (1982) Comprehensive Educational Services for Autistic Children : The TEACCH Model. In : C. R. Reynold. T. B. Gutkin (Eds.). The Handbook of School Psychology. New-York. John Wiley & Sons. pp. 629-643.

Schopler, E., et Reichler, R. J. (1971). Parents as Cotherapists in the Treatment of Psychotic Children. Journal of Autism and Childhood Schizophrenia, 1 87-102.

Schopler, E., et Reichler, R. J. (1979). Individualized assessment of autistic and developmentally disabled children : Vol 1. Psychoeducational Profile (PEP). Austin, TX : PRO-ED.

Schopler, E., Reichler, R. J., Bashford, A., Lansing, M. D., et Marcus, L. M. (1990). Individualized assessment of autistic and developmentally disabled children : Vol 1. Psychoeducational Profile Revised (PEP-R). Austin, TX : PRO-ED.
Schopler, E., Reichler, R. J., De Villis, R. F., et Daly, K. (1986). Toward objective classification of childhood autism : Childhood Autism Rating Scale (CARS). Journal of Autism and Developmental Disorders, 10, 91- 103.

Schopler, E., Reichler, R. J., et Lansing, M. (1980). Individualized Assessment and Treatment for autistic and Developmentally Disabled Children. Vol 2. Teaching strategies for parents and professionals. Austin, TX : PRO-ED.

Schort, A. B. (1984). Short-term treatment outcome using parents as co-therapist ofr their own autistic children. Journal of Psychology and Psychiatry, 25(3), 443-358.

Watson, L. R. (1985). The TEACCH communication curriculum. In E. Schopler et G. B. Mesibov (Eds.), Communication problems in autism. New-York : Plenum Press. pp. 187-206.

Watson, L. R., Lord, C., Schaffer, B., et Schopler, E. (1989). Teaching spontaneous communication to autistic and developmentally handicapped children. New York : Irvington Publishers Inc.

Hosted by uCoz